20. 12. 2009.

Budžet – trošak ili ulaganje?

Da li je pojam budžeta u visokom školstvu, nagrada da postizanje određenog uspeha u školovanju ili socijalna donacija države?
Već duže vreme mi se čini da je pojam budžet postao prevaziđen i po nazivu i po svrsi. Sam naziv BUDŽET je studiranje o trošku države. Međutim, da li dobri studenti predstavljaju samo "trošak" države ili njena budućnost u koju valja ulagati? Mislim da bi i sama promena naziva, u npr. državnu stipendiju, bila produktivnija od ovog gore, prevaziđenog pojma. Naravno, i fakulteti bi morali da izdvajaju značajna sredstva za stipendiranje najboljih. Takođe, oni mogli bi da uvedu procentne stipendije, koje bi varirale u zavisnosti od položenih ispita, proseka, vannastavnih aktivnosti itd i za koju bi se konkurisalo na početku svake godine. Sam student bi mogao da konkuriše i za državnu, ali i za fakultetsku stipeniju. Tako bi se podstakla konkurencija, bolji rezultati, a student bi bio nagrađen za svoj trud i zalaganja.
Sva novčana izdvajanja, za one studente koji ispune uslove, podelila bi se između države, univerziteta i fakulteta. Država bi smanjila finansiranje broja studenata, ali bi mogla više da izdvaja za one koji imaju osnova za državnu stipendiju, nego što je to slučaj trenutno, kao i za ulaganje u obrazovanje uopšte. Takođe, podsticanje kompanija u Srbiji da stipendiraju mlade, tako što bi im se olakšale poreske obaveze, jedan je od načina na koji bi student bio nagrađen za svoje uspehe i imao dobru mogućnost da se zaposli nakon završetka studija.
E sad, sve od ovih gore pomenutih načina unapređenja sistema finansiranja studenata, pada u vodu, ako se ne započne kvalitetna reforma. To znači da se studentski uspeh i profesorska predavanja neće zasnivati na nabubanoj knjizi, od korice do korice, već na primenjivom znanju i obuhvatnosti materije koja se izučava.  Onda, možemo da govorimo o stipendiranju najboljih, jer će to biti ulaganje u budućnost. Efekat "učenja za ispit" kratko traje, tako da će svršeni studenti imati potpuno neupotrebljivo znanje, koje na tržištu rada nikome ne treba.
Država bi morala da se zapita šta želi od stručnjaka koje obrazuje. Da li želi da ulaže u njih i njihovo kvalitetno obrazovanje ili želi da stvori gomilu nepotrebnih kadrova različitih profila. Bolonja, sama po sebi, možda i nije najbolje rešenje koje je Evropa videla. Što se Srbije tiče, nije gora od prethodnog sistema, to je sigurno. Dakle, kvalitetne promene unutar Bolonjske deklaracije, koje doprinose stvaranju potrebnog znanja, osnova su za unapređenje obrazovnog sistema. Sistem mora biti kristalno jasan svakom studentu, a ne konfuzan, kakav danas svakako jeste. Mora da se zna šta student plaća i koliko, ako uopšte plaća i šta će dobiti za te pare. To je ono najvažnije – kakav se kvalitet studija dobija za cifru koju plaća student, država ili neko treći.

3 коментара:

Анониман је рекао...

Moram priznati da se slazem sa Vasim stavovima koje ste izneli, jer i teorijski i prakticno su mehanizam adekvatnog lociranja resursa bar sto se finansija tice. Mene boli ona druga istina, a to je da danas je svako ucitelj, nastavnik i profesor. U vodu pada svaka promena na povrsini (citajte: fakultet, visoka skola) ako nam je koren truo (sistem osnovnog i srednjeg obrazovanja). Ono sto nam nedostaje jeste nastavno osoblje koje ce od studenata i ucenika dobiti zahvalnicu i priznanje. Nema nista lepse nego zadovoljstvo ucenika. Mislim da nasem obrazovanju nedostaju ono sto je u poslovnom svetu CRM, B2C i direkni marketing.

Peđa Mitrović је рекао...

ja mislim da sve sto drzava treba da ucini jeste da u prvom koraku predje na vaucere i privatizuje sve fakultete, i u drugom, kada se proces privatizacije okonca, da ukine vaucere, da nema studiranja o trosku drzave, niti drzavnih visokoskolskih ustanova, i da ukine restrikcije na osnivanje novih fakulteta ili njihovu prodaju.

eventualno da ostavi stipendije koje bi dodeljivala vrhunskim studentima tek kada se postignu rezultati, ali sam i protiv toga.

i sve ostalo pustiti fakultetima da sami rade, i mislim da ce situacija biti mnogo bolja. konkurencija ce ih terati na to, i da daju stipendije najboljima.

onda krene na srednje i osnovne skole i obdanista po istom receptu.

dok reforme budu dolazile po komandnoj liniji, tesko da se moze dobiti mnogo bolji kvalitet od postojeceg ili inertno poboljsanog.

i, da, ne verujem da su dobri studenti dobra mogucnost za drzavno ulaganje. to je pomalo socijal-fasisticko etatisticko vidjenje. pre sam da drzava treba da pusti studente da rade sta hoce o njihovom trosku, a da se ona bavi drugim stvarima.

valjda nisam preradikalan.

Pavle Mihajlović је рекао...

Vrlo si preradikalan HTGB...
Ali to u ovom slučaju nimalo nije loše ako mene pitaš... Jer seckanje ušiju i krpljenje drugih delova tela na šta se svode reforme obrazovanja ne vode nigde... Potreban je šamar, a ovakva, šok-terapija koju predlažeš vrlo bi zacrvenela lica naših jošuvekvećinomsocijalističkih profesora...

Podržavam!