6. 3. 2010.

60:40

U prethodnom postu sam pokušao da objasnim zašto mislim da je trenutna raspodela između predispitnih obaveza i ispita loša. Poslednja promena koja je ličila na približavanje novom načinu studiranja možda je bila medveđa usluga. Te promene se mogu prihvatiti ukoliko su one prelazno rešenje ka potpunom preokretu i dominaciji predispitnih obaveza u ukupnoj oceni. Kopernikanskog obrta još nema. Na kraju sam pokušao da objasnim kavi bi bili efekte takvog obrta. To je bilo jedno rešenje a sada ću ponuditi nešto drugačiji koncept.

Jedno od rešenja moglo bi da bude promena načina ocenjivanja. Sada je sistem takav da ko god osvoji 51% od ukupnog broja poena dobija 6. Za po deset posto se podiže prag za svaku narednu ocenu, tako da je za deset potrebno osvojiti preko 91%. Pojedini profesori su, videvši da mnogo studenata dobija dobre ocene, taj prag podigli i preko 95%. Mislim da je ovde potrebna potpuna promena. Trebalo bi meriti uspeh studenta u odnosu na njegovu generaciju, ne u odnosu na test. Ispiti, kako god bili organizvoani, ne moraju biti test sveopšteg i svedetaljnog znanja iz neke oblasti. Oni moraju ispitati kako student razume koncepte prikazane u ispitnoj materiji i do kog stepena je razvio logiku koja stoji iza tih koncepata. Testove je potrebno proširit tako da je gotovo ne moguće uraditi sve za dato vreme. Tako se omogućava studentima da pokažu dobro znanje iz onih oblasti koje su im najbliže, najinteresantnije ili će se time baviti u budućnosti. Nije neophodno da jedan student zna do detalja svaki element predmeta da bi dobio najbolju ocenu. On mora da pokaže vrhunsku analitičku sposobnost, suštinsko razumevanje pretpostavki modela i da pokaže sposobnost primene koncepta na objašnjavanje realnih pojava. Čini mi se da trenutni ispiti propuštaju to da testiraju.
Kako bi se onda merila ocena? Kao 100% uspeha ne treba uzeti najviši mogući broj poena. Trebalo bi uzeti najboljeg studenta, pa onda njegov broj poena predstaviti sa 100%. Onda u odnosu na njegov broj poena treba meriti uspeh svih ostalih. Možda je još bolji metod da se uzme medijana 10% najboljih studenata po broju poena i da taj broj poena predstavlja merilo za sve ostale. Dalje je 50% te medijane 6, 60% daje 7 itd... Najbolji sistem postavljanja merila zavisi od karaktera ispita i od raspodele ocena među studentima. Ali je koncept jasan. Meriti uspeh studenata prema najboljima u generaciji, i svakog studenta sa onim do njega a ne sa nekim zamišljenim kriterijumom koji je propisao profesor.

Kakvi bi bili efekti ovakvog pristupa?
Prvo, situacija u kojoj od 100 studenata samo 6 položi ispit više ne bi bila moguća. Ukoliko skoro svi u generaciji osvoje mali broj poena, ispod 50%, oni ne bi pali ispit. Pali bi oni koji nisu uspeli da ostvare određen procenat od merila koja sam prethodno prikazao. Ukoliko bi veliki broj studenata položio sa jako malim brojem poena onda je to znak da profesor/ka traži neracionalno mnogo od studenata te da mora on/ona nešto da promeni u svom pristupu. Znam da bi sada mnogi krenuli da nabrajaju svoje profesore gde se dešava baš opisana situacija. Na EKOF-u bi ovo otprilike važilo za Računovodstvo, EKP, Nacionalnu ekonomiju (primer sa 100 i 6 je zapravo baš sa NE iz psolednjeg ispitnog roka)...
Ovo pak ne bi značilo da bi ispiti bili lakši. Oni bi bili durgačiji. Možda čak i teži za polaganje - tražili bi više znanja, veština za veći broj pitanja u ograničenom vremenu. Ali bi prolaznost bila veća. Pozitivna ocena više ne bi bila privilegija nekolicine najsposobnijih i najnadareniji studenata već bi ona bila omogućena i onima koji nisu dobro prihvatili gradivo ali su pokazali dovoljan minimum znanja u odnosu na generaciju. Naravno potpuno je besmisleno pričati samo o kozmetičkoj promeni načina ocenjivanja bez reforme predmeta, revizije literature i novog pristupa profesora. Ali ova mera sama, čak i da izostanu drugi elementi reforme, donosi opipljiva poboljšanja.

Koji bi bio problem sa ovakvim promenama?
Iako postoje načini teško bi bilo uklopiti ovakav sistem merenja u usmene ispite. Međutim, rešenje tog problema je izuzetno lako. Ukinite usmene ispite! Tu, zapravo, dolazimo do sledeće ideje a to je potpuna preorijentacija na pismene ispite. O ovome je potrebna ozbiljna debata a svoje mišljenje ću izneti u narednom postu.

14 коментара:

Stefan је рекао...

Slazem se sa tobom kada su u pitanju predmeti koji su poprilicno siroki u svom obuhavtu, ali ne i kada su u pitanju ispiti koji su po svojoj prirodi fokusirani na neku usku oblast, pa bi samim tim stvarno bilo potrebno da se zna sve sto je u udzbenik stavljeno. Tu se svakako polazi od pretpostavke da je udzbenik solidno ozbiljno napisan i da su profesori sposobni i iole voljni da materiju predstave zanimljivom.

Ali tu se uvodi, po meni, pitanje da li je potrebno uvoditi jednoobraznost u nacinu polaganja svih ispita? Zasto se ne bi postovale specificnosti materije koju predmet obuhvata i da se na taj nacin olaksa spremanje i polaganje ispita.

Takodje smatram da usmene ispite ne treba izbaciti ali promeniti sustinu usmenog ispita da. Usmeni ispiti treba da prestanu da predstavljaju jednu festu deklamovanja podela i napamet naucenih strana, vec jedan razgovor izmedju profesora i studenta o teorijskim konceptima i primerima koji su korisceni u toku godine, gde bi se usmena analiza vrsilla primenjujuci celokupno steceno znanje.

Pavle Mihajlović је рекао...

Moj cilj nije: "... da se na taj nacin olaksa spremanje i polaganje ispita..."

A što se tiče usmenih ispita. Zar nije bolje da profesor ceo semestar razgovbara sa svojim studentima i uvidi kako oni razumeju i pristupaju predmetu, nego da i dalje rezultat zavisi od jednog dana i spremnosti i koncentracije u jednom trenutku. U drugom sistemu to je primenjeno i ima dobre strane. Ali se to protivi suštini Bolonjskog procesa. Iako mi se ne sviđa njega smo prihvatili pa ajde i da se krećemo u tim okvirima.
Britanski obrazovni sistem nikada nije poznavao usmene ispite, pa opet uspeva da školuje vrhunske stručnjake...

Nemesis је рекао...

Prvo da konstatujem da mi se dopada nacin na koji razmislja autor bloga.Smatram da je (visoko) obrazovanje kljuc uspeha jedne nacije, pa otuda ne treba da nas cudi snaga Britanaca.

Ali generalna mana naseg univerziteta je taj sto je "mlad".Postoji tek od 1808 godine.Ukoliko pogledamo najblize komsije, Univerzitet u Zagrebu se javlja jos od 1669 god.Starost Oksforda i Kembridza daleko nadmasuje sve ovo, pa samim tim su njihovi metodi mnogo sofisticiraniji nego na balkanskom podneblju.

Vidim OGROMAN problem u ponudjenom modelu odgovaranja koji je autor bloga naveo, zasnovan na pocetnoj pretpostavci: svi studenti ce dati maksimum na ispitu, nece biti "kartelskog" udruzivanja.

Sta ce se desiti ako top studenti odluce da losije odrade ispit.Oni ce i dalje imati visoke ocene, a ostatak "parazita" ce automatski dobiti vise ocene nego sto zasluzuju...

Vise nemamo neki objektivni parametar, vec sve zavisi od par studenata.

Dokle god studenti podvlace gradivo i uce napamet, daleko smo mi od toga da demonstriramo "analitičku sposobnost, suštinsko razumevanje pretpostavki modela i da pokaže sposobnost primene koncepta na objašnjavanje realnih pojava"

Pavle Mihajlović је рекао...

Pa ako se kartelski udružuju, onda je to kao da sami sebi pucaju u nogu. Zašto bi ijedan vrhunski student pokušavao da degradira svoje znanje i ocenu? Ako OPEC ne može da se dogovri oko mnogo fundamentalnijih stvari, kako očekivati da će studenti to uspeti oko ispita...?
Ne kažem da koncept nije na mestu, ideja ima logike, samo sumnjam da bi se desila u primeni.

Nemesis је рекао...

Hehe, nesto je tanak argumenat.Sta ukoliko top studenti dozive saobracajku, zaglave se na gazeli/brankovom mostu, daju ispit u predroku?

Student dolazi na ispit, ne zna kako ce se vrednovati njegov trud, zavisi mu ocena tamo od nekakvog "strebera", nema jasan kriterijum.

Onda imamo da broj bodova izmedju razlicitih ocena zavisi od ucinka dobrih studenata.Moze biti i 7.5 poena a moze i 10 poena izmedju sestice i sedmice...

Jedna generacija ima laksi kriterijum a druga tezi za isto gradivo.

Malo iskaza da zacinimo celu stvar (hipoteza i pretpostavke):

Iskaz1, pala desetka je TACAN
Iskaz2, marko dobro odradio ispit je TACAN

Pala desetka => Marko dobro odradio ispit
Pala desetka => Marko nije dobro odradio ispit(negacija Iskaz2, tj NETACNO - pritom semarko slepa na racun drugara koji su svi kolektivno omanuli ispit)

Iz tacnog sledi tacno (tacno)
Iz tacnog sledi netacno (netacno)

Zakljucak:
(tacno) i (netacno) <=> (netacno)


Znaci hipoteza nije valjana...

Peđa Mitrović је рекао...

"Smatram da je (visoko) obrazovanje kljuc uspeha jedne nacije, pa otuda ne treba da nas cudi snaga Britanaca."

Kako je onda propao SSSR?

Pavle Mihajlović је рекао...

@Nemesis,

Ovaj sistem koji sam predložio koristi se u Britanskim srednjim školama veoma dugo. Nisu imali problema sa sudarima, uspavljivanjima, zavereničkim udruživanjima studenata i sl...

Tačno da se kriterijumi razlikuju između generacija ali ne zato što je neko dobar ili loš prema njima, već zato što se te generacije razlikuju.

Na kraju cilj ideje nije egalitarizam u standardima već podsticanje zdrave konkurencije među studentima. Opet ovakav sistem bi omogućio da polože i oni nešto lošiji studenti, koji sada ne bi, ali su uspeli da ostvare neki procenat od medijane najboljih rezultata. Jedina standardizacija kriterijuma je u tom procentu.

Nemesis је рекао...

@harberger,

Pa proces globalizacije je unistio SSSR, nevaljale cike nisu mogle vise da se skrivaju iza gvozdene zavese...mada ne vidim korelaciju sa visokim obrazovanjem?

Inace, komunisticko drustvo je vrlo blagonaklono raspolozeno prema visokom obrazovanju i razvoju kritickog misljenja...

@Pavle Mihajlović,

Evo jos jedne dimenzije problema.

Opet se vracamo na pretpostavku: svi studenti ce dati maksimum na ispitu.

Sta mora biti ispunjeno kako bi iskaz bio tacan?Odgovor: Ako drustvo vrednuje individualizam, onda ce svi studenti uvek dati maksimum na ispitu i pokusaji prevare nece naici na razumevanje ostalih studenata.

Medjutim, lekcija iz sociologije nas uci da razlicita drustva imaju razlicite norme.NPR. U Engleskoj se smatra uvredom ukoliko nekog pitate za pomoc na ispitu i najverovatnije ce vas prijaviti profesoru.Sa druge strane u Rusiji, djaci ce rado pomoci drugarima kako bi svi "kolektivno" polozili.

Englezi vrednuju individualizam, Rusi cene kolektivnu saradnju.Otuda ne cudi sto taj sistem funkconise u Britanskim srednjim skolama.

Ali sta cemo sa Srbijom....

To je kao partija saha.Ko ponavlja poteze drugog igraca, u nadi da ce ga tom taktikom pobediti, izgubice mec.

Pavle Mihajlović је рекао...

Ja pretpostavljam da ljudi daju maksimum na ispitima jer je to u njihovom interesu. Svaki rezultat studenta na ispitu je (relativno) maksimum u tom datom trenutku. Ako on namerno nije odgovarao na neka pitanja, ako namerno nije hteo da pruži maksimum, ja mu tu nisam ništa kriv, sam mora da snosi odgovornost. Zato je moja pretpostavka vrlo jednostavna. Svako ko radi test će pokušati da odgovori na što veći broj pitanja što tačnije. Ne vidim racionalan razlog da se tu išta kalkuliše a u zavereničke teorije gde se studneti udružuju da spuste kriterijume ne verujem iz više razloga.

Анониман је рекао...

@nemesis

sssr je mnogo polagao na obrazovanje i nauku, a opet je propao [a ni dok je postojao nije bio sinonim prosperiteta]. dakle, nece biti da je [visoko] obrazovanje kljuc uspeha jednog drustva.

Nemesis је рекао...

Ne mogu da se slozim sa konstatacijom da je SSSR "mnogo polagao na obrazovanje i nauku".I nacisticka Nemacka je "ulagala u obrazovanje" tokom rata, ali vremenski okvir od par godina (decenija) je potpuno beznacajan.Uostalom, SSSR je bio citav konglomerat drzava, koje su bile pod komunistickom diktaturom...

Ja svakako gledam mnogo dalje od toga, britanski Oksford je osnovan u 12 veku.

Znaci, visoko obrazovanje ne moze preko noci da se utemelji, kao sto kod nas uvode Bolonju pa vrse adhoc prilagodjavanja.Mora da prodje znacajan vremenski period ako hocemo kvalitet.

Da se razumemo, daleko od toga da je (visoko) obrazovanje jedini kljuc uspeha nacije, ali je NEIZOSTAVAN deo.Pitanje da li bi danas imali demokratiju kao institucionalni poredak, da nije bilo spartanskih ratnika i njihovog umeca ratovanja.

Za kraj, nedavno sam procitao zanimljivo objasnjenje zbog cega je zapravo propao SSSR.Verovali ili ne, zbog Bretonvudskog sporazuma.Doduse, ideja je potekla iz americkog pera...

Pavle Mihajlović је рекао...

@Nemesis
SSSR je propao zbog mnogo stvari ali sigurno ne zbog Brentnon-Vudsa.

A to da je potrebna tradicija za dobro obrazovanje je samo izgovor ne i realan razlog lošeg stanja obrazovanja kod nas. Cobe nije na vlasti već 9 i po godina. Zaista je potrebno vreme da dobre reforme zažive i daju rezultate. Ključ kritike je da se vidi dali današnje ponašanje donosi šansu da se u sledećih 10 do 20 godina sistem poboljša i usavrši. Ja mislim da to nije tako. Da, treba vremena da se sprovede i kvalitetno primeni reforma, ali za početak reforma mora da psotoji a kod nas je NEMA!

Nemesis је рекао...

Za autora bloga, i ostale koji izrazavaju skepsu povodom konstatacije za raspad SSSR-a:

http://www.stratfor.com/weekly/20100329_china_crunch_time

Razumem stav da "putovanje od hiljadu milja pocinje jednim korakom".Ali opet se vracamo na faktor vreme...

Pavle Mihajlović је рекао...

Pa ne vraćamo se na faktor vreme nego na faktor rešenost za reformu. Ako nema rešenosti i odluke da se u reformu krene može da prođe i 100 godina ništa se neće promeniti.