3. 4. 2010.

Diplomirani after all?

Prošlih meseci dobrano sam kritikovao studentske facebook pokrete koji su pripremali skorašnje proteste (možete se podsetiti ovde i ovde ). Nisam komentarisao dešavanja u proteklih nekoliko nedelja čekajući da vidim šta će se desiti. Poslednja vest koja je stigla (1. aprila doduše, nadam se da nije ministarska šala) prilično je velika, ukoliko je tačna. U predlogu izmena zakona o visokom obrazovanju stoji da se zvanje "diplomirani" stiče posle četvorogodišnjih studija. To je bio jedan od osnovnih zahteva studenata na protestima prošle nedelje. Ipak želeo bih da dodam nekoliko kritika.

Prvo, treba primetiti da su prošlonedeljni protesti organizovani odlično. Pojavilo se par hiljada studenata koji su u prilično mirnoj atmosferi prošetali gradom. Nije bilo incidenata, nije bilo neredovnih saobraćajnih gužvi u gradu... To je napredak u protestnoj praksi studenata Beogradskog univerziteta.

Drugo, moje mišljenje je da kritike zahteva studenata i dalje stoje. Mislim da u protestima i pokretima nema ideje kako treba reformisati visoko obrazovanje. Zapravo, studenti se zalažu za sadašnji sistem samo sa nešto izmenjenim kriterijumima i detaljima koji će olakšati njihov život i rad. Vraćanje apsolventsih rokova, smanjenje školarina, ublažavanje kriterijuma za upis godine i prelazak na budžet - nisu novi zahtevi i njihovo prihvatanje ne bi nosilo nikakvu fundamentalnu promenu. Ništa nelegitimno, ali nas takav pristup neće dovesti do kvalitetnijeg visokog obrazovanja. Dakle, i dalje zameram nedostatak vizije i smelosti da se pokrenu najbitnija pitanja reforme obrazovanja (način finansiranja, koncepcija programa nastave, konkurencije fakulteta, pooštravanje kriterijuma). Razumem i delom zašto se studentski pokreti ne bave dugoročnom perspektivom (mada ih to ne pravda). Studentima trenutno gori pod nogama, vide da se njima niko ne bavi a nisu spremni da podnesu žrtvu (da prihvate ulogu tranzicione generacije koja bi morala više da se potrudi i radi ali da to donese šansu za promenu sistema).
Imao bih još nešto da zamerim studentima Beogradskog univerziteta. Najvažnije za poziciju studenta na tržištu rada je šta stoji iza diplome koju nosi a ne kako se ona zove. Poenta bolonjskog sistema je uporedivost diploma na nivou cele Evrope i to preko sistema ECTS bodova. Pojam diplomirani inžinjer ili samo inžinjer više nisu u fokusu (pogotov neće biti u perspektivi od nekoliko godina kada današnji studenti uđu na tržište rada). U fokusu su broj bodova koje diploma nosi, predmeti koji su odslušani. Mada je praksa da naši poslodavci sve više gledaju sporedne veštine i znanja koja se ne stiču kroz redovno obrazovanje. Današnja pismenost podrazumeva i poznavanje engleskog i rada na računaru - a to vas redovne studije teško mogu naučiti. Dakle, fokusiranje na naziv diplome je sekundarno pitanje ako je obrazovni sistem loš - nadam se da se u toj oceni možemo složiti.

Treće, kritikovao bih i pristup ministarstva protestnim zahtevima. Ako kod studenata nema dugoročne perspektive i vizije kod ministarstva ima još manje. Odluka da se četvorogodišnja diploma zove diplomirani (upiši profesiju po želji) je samo ustupak studentima kako bi se izbegli dalji protesti. Imperativ nije bio da se odredi pravac razvoja viskog obrazovanja pa da se u okviru tog pravca definiše i pozicija diploma već da se izbegnu dalje tenzije i problemi (to je potvrđeno u izjavama iz ministarstva). Takav pristup sigurno nije zdrav ma kakve posledice bile - ovaj put su dobre ali gde nas sve arbitrarni i nevizionarski pristup reformi u budućnosti može odvesti? Ministar je izjavio da je Srbija dobar primer primene Bolonjske deklaracije. Slatko me je nasmejao. Ne bih sada da ulazim u dalju diskusiju ove izjave samo bih da primetim da je paradigmatičan primer loše primene bolonje postojanje četvorogodišnjih studija uopšte. Da su uvedena dva nivoa studija, trogodišnji bečelor i petogodišnji master, polovina zahteva sa prošnoledeljnih protesta ne bi ni postojala. Problem oko usklađivanja diploma i zvanja ne bi postojao. Verujem da bi i studije drugačije morale da se organizuju pa bi i problem sa apsolventskim rokovima izostao. A zašto je ministarstvo uopšte dopustilo formiranje četvorogodišnjih studija. To je bio ustupak fakultetima koji nisu bili spremni za radikalne reforme, koji su težili da se u suštini i ne promene. Reuzltati su pritom i dalje loši. Tako je napravljen ustupak profesorima, njihovim zastarelim programima i predmetima pre pet godina kada je donet zakon. Pre dve godine je pravljen ustupak fakultetima i upravama u procesu dobijanja akreditacija - svi su je dobili. Danas se pravi ustupak studentima u izmenama zakona jer oni nisu spremni na strože kriterijume koje zateva primena Bolonjske deklaracije. A vreme i šanse za pravu reformu neprestano prolaze.

5 коментара:

Анониман је рекао...

Da, da Paki, ali imaj u vidu da sve to sto pricas, ta reforma obrazovanja i ostalo, ne zavisi od studenata. Sto se primene Bolonje tice, znas i sam da se primenjuju samo otezavajuce stvari za studente koje se ugradjuju u postojeci sistem. Da je izvrsena od starta prava reforma, da su kolokvijumi oslobadjajuci, da knjige imaju limitiran broj strana (tj. da je gradivo reformisano), da su grupe na vezbama manje (a ne po vise od 100 studenata u jednoj) verovatno bi svi studenti bili psihicki spremni na to i imali bi uslove da ciste semestar za semestrom, tada ti apsolventski rokovi ne bi ni bili potrebni. A ovako, sasvim je razumljivo da su svi u soku, jer ako nista drugo, treba pustiti da tekuce generacije zavrse onako kako su pocele, pa neka prave reformu za buduce. Znas i sam da to nije nista neuobicajeno, prosle generacije koje nisu uopste upisale po tzv. "Bolonjskom sistemu" (koji kod nas uopste bre ni ne postoji), zavrsavaju studije po starom sistemu. Neka onda omoguce i nama zamorcicima da zavrsimo po ovom hibridnom sistemu koji smo zakacili, pa neka isprave greske za mlade narastaje...Kritika da studenti ne gledaju dugorocno je u teoriji ispravna, ali ajde da se pojavi sad nas nekoliko u ministarstvu i da iznese argumente za promenu, mislis da bi nas saslusali??? Ma da...I sta sad? Neko treba da gubi svoje vreme ni za sta? Sasvim je logicno da ce se svi boriti bar za ono sto je goruce, jer nikome ne ide u prilog da studira u nedogled zato sto ne moze da uhvati korak sa izmenama koje ce, kako stvari stoje, postati svakodnevne. Kapiram ja tvoju zamisao i nije da nisi u pravu, ali realnost je drugacija. Treba sve izmeniti, ali svi studenti koji su vec upisali pod ovim izopacenim uslovima, treba da zavrse pod istim tim uslovima. Bolje i tako, nego da im se umesto olaksavajucih okolnosti, uvode otezavajuce, to stvarno nije korektno!!!

Анониман је рекао...

protest je bio groteska. orvelova zivotinjska farma.

Pavle Mihajlović је рекао...

@ Harberger
vrlo knjiški pogled na stvari.

Peđa Mitrović је рекао...

kako mislis, pavle?

Pavle Mihajlović је рекао...

Pa mislio sam na povlačenje paralele sa Orvelom. Nisam to tako posmatrao, ali evo sada se sve nekako slaže i deluje logično.